Dacă transformăm pe eroii Bibliei în simplu material
didactic pentru o agendă teologică, îi ucidem, le mutilăm personalitatea. De
curând am ascultat o pledoarie evanghelică împotriva prostului obicei al
credinciosului nespiritual de a-L „ajuta pe Dumnezeu”, de a-L face pe Cel de
Sus complice la şmecheria sau hoţia omului religios. Exemplele principale erau
cazul Iacov şi cazul Uza.
Uza ar fi fost trăsnit de Dumnezeu pentru că a pus mâna „să
ajute” ceea ce era, de fapt, lucrarea şi răspunderea lui Dumnezeu. Este un
stereotip moralist pe care l-am tot auzit la amvoane, dar care este
neconvingător. Neconvingător, pentru că, dacă aceasta ar fi pedeapsa pentru
faptul că un credincios (mai mult sau mai puţin legalist) încearcă să „facă şi
el ceva” pentru sau pe lângă Dumnezeu, atunci cei mai sinceri oameni religioşi
nu au nici o şansă. Dacă Dumnezeu l-a carbonizat pe Uza, ca să ne înveţe să nu
ne repezim să ajutăm lucrarea lui Dumnezeu, când vedem că este în primejdie,
concluziile care s-ar putea trage de aici ar fi foarte nefavorabile
caracterului lui Dumnezeu şi ar da naştere la mai multe întrebări, în loc de a
pune capăt unei dispute.
În realitate, motivul pentru care Uza a trebuit să moară a
fost înţeles corect de David mai târziu. Mai întâi, el a înţeles că lovitura nu
a fost doar pentru Uza, ci pentru toţi cei care aveau răspunderea – regele,
preoţii, leviţii („ne-a lovit Domnul”). Iar motivul adevărat nu era îndrăzneala
lui Uza de a ajuta, ci faptul că chivotul a fost dus cu carul cu boi, după
model filistean (1Cr. 15:11-15; 1Sam. 6:7-16), în ciuda instrucţiunilor clare
ale lui Dumnezeu, care specificau pedeapsa capitală pentru cine le încalcă
(Num. 4:4-6, 15, 18). Nu era loc de inovaţii în această privinţă. Dintre toţi,
Dumnezeu omorâse pe cel care umpluse paharul, care pierduse orice sentiment al
sfinţeniei poruncilor lui Dumnezeu, crescând din copilărie cu chivotul în casă
(1Sam. 7:1-2; 2Sam. 6:3). Dar aceasta a fost o pedeapsă şi pentru familia şi
pentru rudele lui preoţeşti şi pentru întregul Israel, care aveau datoria să
vegheze asupra împlinirii poruncii lui Dumnezeu.
Să ne imaginăm, acum, că chivotul ar fi fost lăsat să se
răstoarne. Ce s-ar fi întâmplat apoi? Ar fi făcut Dumnezeu o minune să-l pună
la loc în car? Nu cred. Ar fi venit apoi mai mulţi preoţi şi leviţi „să ajute”
? Posibil. Ce s-ar fi întâmplat? Nu
ştim. În orice caz, singura soluţie pentru o asemenea ruşine adusă tronului lui
Dumnezeu ar fi fost ca principalii responsabili să-şi recunoască vinovăţia în
cazul respectiv, să aducă jertfă pentru nebunia lor, apoi preoţii să acopere
chivotul şi leviţii chehatiţi să-l ducă pe umeri, cu drugii lui de lemn. Mai târziu, David a înţeles, atât nevoia de
pocăinţă, cât şi binecuvântarea de a avea în Ierusalim chivotul. A adus jertfe
la fiecare şase paşi şi nu a renunţat la cadrul festiv, muzical (care nu fusese
poruncit de Dumnezeu prin Moise, dar nici interzis), dimpotrivă, a mai adăugat
şi strigăte şi jocuri exuberante (2Sam. 6:4-5, 11-15).
Nu-mi vine să cred că un asemenea caz nenorocit de
neascultare crasă, este transformat într-un exemplu negativ moralist de „ajutor
dat lui Dumnezeu”. Dacă este vreo legătură între cele două idei, ea este foarte
subţire şi neconvingătoare.
Cazul Uza însă era menţionat ca o ilustrare a caracterului
lui Iacob, care toată viaţa nu ar fi făcut altceva decât să ajute pe Dumnezeu,
umblând cu şmecherii. (Pentru oftica mea legată de acest subiect, a se vedea şi
articolul „Ce ai, frate, cu Iacob?”)
Predica pe care am ascultat-o lua în discuţie „şmecheria”
lui Iacov cu nuielele (Gen 30: 37-43), fapt interpretat ca o mostră a
caracterului său „înşelător”. Este adevărat că acest exerciţiu de
pseudo-genetică este o credinţă populară, absolut neştiinţifică şi neproductivă,
întemeiată un mit care supravieţuieşte până astăzi în popor: că privirea
gravidei ar influenţa fătul. Faptul că Iacov, bazat pe o asemenea credinţă
populară, se trudeşte să influenţeze procesul de reproducere al turmelor, este
absolut nevinovat, care chiar dacă procedeul este neştiinţific, şi cineva l-ar
putea califica drept ocult. Iacov probabil nu ştia că este o opinie prostească,
aproape magică, mai puţin eficientă chiar decât zonoterapia sau
acupunctura. Apelând la acest procedeu,
Iacov poate fi recunoscut ca zootehnician needucat, dar nu ca înşelător sau
şmecher. (Pentru mine, epitetul de şmecher sună şi mai urât, fiindcă este
foarte actual).
În definitiv, care este aici şmecheria? Dacă ar fi existat o
convenţie între Laban şi Iacov, că nici unul, nici altul, nu au voie să
intervină în vreun fel, în procesul natural al reproducerii, atunci atitudinea
lui Iacob nu ar fi fost onestă. Dar ceea ce făcea el nu era un secret, ci o
acţiune la lumina zilei. Fiii lui Laban, care aveau toate motivele să-l
supravegheze, prezenţa altor slugi în activitatea pastorală a casei lui Laban
(de care aparţinea şi Iacob), cunoaşterea largă a acestui „secret” profesional,
îl disculpă pe Iacov total. Era un caz de competiţie necinstită? Labanii erau
liberi să facă acelaşi lucru. De altfel, Laban a schimbat de mai multe ori
condiţiile înţelegerii, pentru ca să-i revină întotdeauna partea leului. Dar nu
i-a reuşit. Şi nu i-a reuşit, pentru că Dumnezeu a fost „complice” la
„şmecheria” lui Iacob.
Eu înţeleg că, atunci când Dumnezeu intervine în mod
supranatural, acţionând în „complicitate” cu o faptă oarecare, acea faptă poate
fi imperfectă, poate fi mai puţin decât ideală, naivă sau chiar inutilă, dar nu
reprobabilă sau condamnabilă în sine. Multe asemenea „şmecherii” s-au dovedit
chiar utile, şi prin ele s-a împlinit planul lui Dumnezeu într-un sens pozitiv.
De exemplu:
- La sfatul Noeminei, Rut
apelează la o „şmecherie” feminină, care în multe cazuri s-ar dovedi riscantă,
dar în cazul ei, ceea ce contează, este că i-a adus succesul (Rut 3:3-5). Nici
autorul cărţii, nici Dumnezeu nu o blamează pentru acest gest.
- Rahav apelează la o
diversiune, în confruntarea cu aprozii securităţii din Ierihon, ascunzând
pe cei doi agenţi ai „MOSAD-ului”, atât fizic (sub maldărele de in), cât
şi verbal (sub o poveste de lăsaţi-mă în pace). Moraliştii puritani de
astăzi se învârt la infinit în jurul dilemei „morale”, adică ce facem cu
minciuna, în cazul că agenţii SS sau legionarii urmăresc tocmai pe evreul din
pivniţa noastră. În timp ce eticienii pot înmulţi tezele pe asemenea
subiecte, Dumnezeu ne dezvălui, prin inspiraţie, că Rahav a fost
justificată de Însuşi Dumnezeu în ceea ce a făcut, pentru că a manifestat
credinţă şi omenie (Ev. 11:31; Iac. 2:25). Poate în locul ei Iisus ar fi
făcut o minune, ca cercetaşii evrei să treacă pe lângă securişti, fără să
fie văzuţi. Dar ea nu avea darul minunilor, ci numai darul credinţei şi al
omeniei, aşa că a hotărât să apere pe oamenii lui Dumnezeu cu orice preţ.
Dacă minciuna credibilă, pe care a inventat-o pe moment, poate fi
etchetată drept păcăleală nevinovată, neadevăr inofensiv, sau altceva
asemănător, nu mă simt chemat să definesc. Important este că strategia a
dat rezultate şi că Dumnezeu a fost complice, întrucât nu le-a permis
securiştilor obişnuiţi cu tot felul de şmecherii, să suspecteze un alt
scenariu, nici atunci, nici după aceea.
- Elisei se roagă lui
Dumnezeu pentru apărare, apoi „ajută pe Dumnezeu”, inducând într-o sfântă
eroare forţele sirienilor care asediaseră Dotanul. Omul lui Dumnezeu, abia
trezit din sfânta vedenie, îi păcăleşte pe sirieni fără nici o jenă, îi
conduce acolo unde nu ar fi dorit, apoi le spune adevărul. Complicitatea
lui Dumnezeu este foarte evidentă aici, deoarece a intervenit în mod
supranatural, pentru a-i orbi sau prosti pe sirieni. Cineva poate întreba:
Nu era posibil şi fără această „înşelăciune”? Probabil că da, dar cum
Dumnezeu preferă soluţiile care stau la îndemâna omului, chiar când sunt
insuficiente în sine, de ce ar fi trebuit să-i orbească singur pe sirieni? Dacă e o treabă murdară, atunci de ce
Dumnezeu trebuie s-o facă singur? Dar în acest caz, păcăleala însăşi a
funcţionat mai degrabă ca asumarea unui rol pedagogic spiritual, decât ca
o şmecherie. Când pe scena teatrului cineva se dă drept altcineva, nu
spune minciuni, ci joacă un rol cu scop estetic şi educativ. Arta
cuvântului ne manipulează sentimentele prin tot felul de minciuni, cum ar
fi metaforele, hiperbolele şi tot felul de figuri şi strategii, care nu
sunt menite să exprime „adevărul” sub formă de proces verbal. Aşa cum
există minciuni grave şi dăunătoare, rostite prin intermediul unui adevăr
pur (Gen. 20:12-13), la fel există şi adevăr pur rostit prin intermediul
unor strategii care nu se supun adevărului prozaic. În Biblie apar
frecvent cazuri de ascundere a unui adevăr periculos, de dragul unui
adevăr uman, benefic (1Sam. 16:2-3; 2Sam. 16:16-19; 17:6-14, 17-21).
Şi exemplele de „şmecherii” neamendate de inspiraţia divină
a Scripturii se pot înmulţi. În cazul lui Iacov, însă, Dumnezeu Însuşi i-a
descoperit că, de fapt, nu ingineria lui îi adusese succesul în competiţia cu
Laban, ci complicitatea Celui de Sus (Geneza 31:10-13), adică intervenţia
specială a harului lui Dumnezeu. Iacov fusese înşelat de Laban în fel şi chip,
iar acum Dumnezeu era cel ce făcea această haiducie, luând din ceea ce putea fi
al Labanului şi dând lui Iacov. Labanul îi furase mulţi ani din viaţă şi era un
profitor de proporţii dramatice. Stratagema folosită de Iacob însă, era la fel
de cinstită ca o rugăciune, chiar dacă este răguşită şi cu greşeli gramaticale.
Un înşelător este de obicei materialist. Deşi a văzuse că
Laban îl înşela în mod sistematic, Iacob i-a păzit turmele cu o credincioşie
greu de imaginat (cf. Geneza 31:38-42). Iacob nu l-a înşelat cu nimic pe Laban,
ci a lucrat ca un prost pentru profitul Labanului. Dar datoria de soţ şi tată îi
cerea ca, în acelaşi timp, să lucreze şi pentru interesul său propriu, fără
a-şi nedreptăţi socrul. E nu pot crede că Labanii nu ştiau sau nu îndrăzneau să
pună şi ei nuiele în uluce, cum făcea Iacob. Dar Cel de Sus nu era de partea
lor, ci de partea străinului nedreptăţit. Singura şmecherie a lui Iacov a fost
favoarea evidentă a lui Dumnezeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu